JURE ZADNIKAR
UNDER CONSTRUCTION
MaleviÄ obišÄe Halkidiko
18. 12. 2018 - 31. 1. 2019
Under construction – kurnik, ki se sestavlja; slika, ki se ustvarja; svet, ki se gradi; umetnost, ki
se skoz svojo zgodovino zbira in prebira ...
Slike iz serije Under construction so sožitje med posnetki suprematistiÄnih slik Kazimirja
MaleviÄa (1878-1935) in realistiÄno odslikanimi podeželskimi zgradbami s Halkidike pri Solunu,
kjer je že dve desetletji moj drugi dom.
MaleviÄeve suprematistiÄne slike so preproste in prepoznavne abstraktne geometrijske
kompozicije. Lahko reÄem, da imajo v svetu umetnosti — in z njo povezane teorije — kulten
status. Še posebej slike Ärnega kvadrata. Sam jih doživljam idejno, ne toliko kot slike. Danes
imajo že kar simbolen pomen, zato se mi njihovo posnemanje ne zdi tako problematiÄno. Zdi se
mi celo, da suprematistiÄne slike kar kliÄejo k nekakšni manipulaciji. Med njihovim posnemanjem
se nisem spušÄal v slikarske podrobnosti, drugaÄne so tudi dimenzije nastalih slik in slik
izvirnikov.
SuprematistiÄne slike doživljam kot tipiÄen slikarski modernizem abstraktnega, radikalnega in
racionalnega pristopa. S takšnim pristopom so moÄno vplivale na kasnejšo umetnost in vplivajo
tudi na današnjo. Je pa pri MaleviÄu in nekoliko kasnejšem konstruktivizmu, ki je svojo
oblikotvornost Ärpal iz suprematizma in njegovo idejo vpeljeval v propagando socialistiÄne
revolucije, Äutiti izredno moÄno prepriÄanje in vero v bodoÄnost. To je nekaj, za kar mislim, da
jima današnji svet in današnja umetnost lahko moÄno zavidata.
Zanimivo je, da je MaleviÄ pred suprematistiÄnim obdobjem slikal tudi v duhu novega
primitivizma, ki je Ärpal svoj navdih v življenju podeželja in v ruski ljudski umetnosti. Prav tako je
MaleviÄ —zaradi moÄnega vpliva socialistiÄne umetnosti —ruralne motive upodabljal tudi po
svojem suprematistiÄnem obdobju, vendar drugaÄe, tudi z jasno izkušnjo abstraktnega slikarstva.
V nastale slike kot nasprotje MaleviÄevim abstraktnim slikam vnašam stvarnost, tradicijo in
laiÄnost. SreÄata se dva zelo razliÄna svetova, ki pa kažeta tudi sorodnosti in možnosti za
sobivanje.
J. Z., novembra 2018
U. c. 1, Kurnik; 2017, akril in olje, 120x90 cm
U. c. 2, SkladišÄe; 2017, akril in olje, 100x100 cm
U. c. 3, Drevesna hiša; 2017, akril in olje, 140x85 cm
U. c. 4, RdeÄa hiša; 2018, akril in olje, 115x115 cm
U. c. 5, Staja; 2018, akril in olje, 110x95 cm
U. c. 6, Kamnita hiša; 2018, akril in olje, 105x105 cm
U. c. 7, Konstrukcija; 2018, akril in olje, 110x95 cm
U. c. 8, KoÄica; 2018, akril in olje, 120x100 cm
U. c. 9, Kapelica; 2018, akril in olje, 120x85 cm
U. c. 10, PlošÄad v snegu; 2018, akril in olje, 113x113 cm
U. c. 11, Zelenjavni vrt; 2018, akril in olje, 115x95 cm
U. c. 12, Vagon na posesti; 2018, akril in olje, 130x80 cm
U. c. 13, Ohišje; 2018, akril in olje, 110x110 cm
U. c. 14, Staja od blizu; 2018, akril in olje, 125x100 cm
Aljoša Abrahamsberg, Jure Zadnikar, Arne Brejc
https://www.youtube.com/watch?v=Mgy-18r36qA
|