English

galerija equrna, gregorčičeva 3
ljubljana, slovenija
+386 (0)1 25 27 123
+386 (0)41 220 654

info@equrna.si
ponedeljek - petek   12 - 19
sobote, nedelje, prazniki zaprto 

po predhodnem dogovoru odprto tudi izven delovnega časa

 

SUZANA BRBOROVIĆ

MADE IN GERMANY

24. oktober - 1. december 2017 

 

Made in Germany”

Kaj je narod? Znova potrjena z zakoni, okrašena s simboli, prepletena s kolektivnimi spomini in nacionalnimi miti – formalno egalitarna skupnost samo sebe legalizira in upravičuje kot tako z uveljavljanjem in izvajanjem niza kriterijev izključevanja. Arhitektura, še posebno, kadar nanjo gledamo kot na odnos med ljudmi in družbenimi strukturami, igra odločilno vlogo v boju za interpretativno moč nacionalnih identitet. Zgradbe vedno predstavljajo predstavnike in akterje državotvornosti naroda. Slovenska umetnica Suzana Brborović razkriva vizualno zgodovino zahodnjaške obrambne arhitekture; od prvih varnostnih utrdb do vojaške arhitekture iz časov modernizma ter sodobne varnostne arhitekture – z orodji slikarstva in dekonstrukcijo.


Idealno Platonovo ali Dürrerjevo mesto, utopične zgradbe modernizma, ali načrtovana mesta, kot je na primer Palmanova – vsi ti primeri ponazarjajo, da obramba meja, ideja nekega idealnega mesta in zvesto prebivalstvo oblikujejo simbiotsko skupnost. "Arhitekturna nezavest" Zahoda, z njegovimi zvezdastimi plani in razporeditvami, geometričnimi strukturami in ravnimi formami, Brborović predstavlja s slikami velikega in srednjega formata, da bi z njimi opozorila na nadaljevanje te estetske in politične zgodovine, kakor tudi na njeno trenutno moč delovanja. Na platnu umetnica presega časovne prostore s prepletanjem več plasti zgodovinskih tlorisov, z vključevanjem vzorcev, motivov in kompozicij fortifikacije Evrope, ki še vedno poteka. Podobe se sučejo v razponu od togih linij do spontanih tekočih oblik, ustvarjenih neposredno z umetničino gesto.


Motiv bunkerja, poznanega pod imenom obrambni stolp, ki je v času nacistične represije služil kot robustna konstrukcija za obrambo mest Nemškega rajha, prežema in povezuje skoraj vse razstavljene slike. Včasih se prikaže kot lebdeč predmet, drugič so vidni le njegovi obrisi. V nekaterih delih je viden le kot senca ali kot izris na poti osvetljevalnih izstrelkov, zreduciranih do izrazitih črt. Iz serije originalnih gradbenih načrtov iz osemdesetih let, ki simbolizirajo slovensko trobojnico, ki v vsakem od treh delov vedno bolj bledi, je izrezljala vsebinske forme rezilne ograje, bunkerja in ruševin. Krhek izrezek obrambnega stolpa v obliki ruševine predstavlja likovni odraz države, ujete v trenutku razpadanja, ko počasi izgublja svojo ozemeljsko celovitost, hkrati pa predstavlja tudi retorično figuro, ki lahko provokativno predstavlja evropsko neomajno politiko na mejah.


Na razstavi se urbano načrtovanje in nacionalni ideali, v povezavi z nadzorom meja in državno kontrolo, tako spremenita v distopijo, za katero se na prvi pogled zdi, da z obrambo meja vzdržuje popoln nadzor. Kompleksnost posledičnih povezav in sovpadanj, ki se lahko povežejo z nečem novim skozi njihovo slikovno lastnost, osvetli simultanost nesimultanega prek njihove stratifikacije. Razstavi "Flags and Flaks" in “Made in Germany” torej odpirata več-tematski prostor, ki zrcali in hkrati vizualizira trenutne družbene razmere.

Kristina Semenova